روش هدف گذاری “SMART”

چطور به روش SMART هدف گذاري کنیم و به هدف مان برسیم؟

هدف گذاري به روش اسمارت یک مدل هدف‌گذاری است که احتمال رسیدن شما به هدفتان و موفقیتتان را افزایش می‌دهد. مدل هدف‌گذاری اسمارت شمارا یاری می‌کند تا اهداف خود را به نحوی تعیین کنید که تردیدی در رسیدن به آن‌ها و موفقیت درراه رسیدن به اهداف خود نداشته باشید. در مدل هدف‌گذاری اسمارت،اهداف شما باید دارای ویژگی‌ها خاصی باشند تا بتوانید به موفقیت برسید و تیک رسیدن به اهداف خود را بزنید.
اهداف شما باید پنج ویژگی داشته باشند:

۱٫ معیّن: Specific
۲٫ قابل‌اندازه‌گیری: Measurable
۳٫ دست‌یافتنی: Attainable
۴٫ واقع‌بینانه: Realistic
۵٫ زمان‌بندی‌شده: Time bound

۱٫ معیّن: Specific

اهداف خود را معین، روشن و شفاف بیان کنید. اگر قصد دارید اهداف ماه آینده،
شش ماه آینده یا سال آینده‌ی خود را تعیین کنید، باید آن‌ها را صریح و روشن مطرح کنید.
این کافی نیست که بگویید: “می‌خواهم در شش ماه آینده پیشرفت کنم.”این پیشرفت را در کدام زمینه در نظر دارید؟
باید به‌قدری اهداف خود را شفاف بنویسید که بدانید دقیقاً چه چیزی را با چه مقدار و چه کیفیتی می‌خواهید. مثلاً اگر می‌خواهید در امتحانات پایان‌ترم موفق شوید و در تمام دروس خود نمره‌ی قبولی بگیرید بنویسید: می‌خواهم در امتحانات پایان‌ترم در تمام دروسم حداقل نمره‌ی ۱۴ را بگیرم، هدف شما باید کاملاً واضح باشد تا بتوانید برای رسیدن به آن تلاش کنید یا مثلاً دو برابر کردن فروش ماهانه‌ی خود

۲٫ قابل‌اندازه‌گیری: Measurable

هدف‌هایتان باید قابل‌اندازه‌گیری باشد. باید بتوانید اندازه بگیرید که چه قدر به سمت هدفتان پیش رفته‌اید، معیار رسیدن شما به هدفتان باید قابل‌اندازه‌گیری باشد تا بدانید هرروز و هرلحظه در چه وضعیتی هستید و چقدر به هدف خود نزدیک شده‌اید اگر برای خود هدف تعیین می‌کنید که در تمام امتحانات خود حداقل نمره‌ی ۱۴ بگیرید باید حالا این هدف را برای خود تعیین کنید که برای گرفتن نمره‌ی ۱۴ باید چند صفحه کتاب مطالعه با چه کیفیتی مطالعه شود؟امروز چند صفحه باید مطالعه کنید؟ برای دو برابر کردن فروش خود چقدر باید تبلیغات انجام دهم؟چند تماس بیشتر باید بگیرم با مشتریان احتمالی تا بتوانم فروشم را دو برابر کنم؟ امروز چند فروش باید انجام دهم؟تا الآن چند فروش انجام داده‌ام؟

۳٫ دست‌یافتنی: Attainable

در انتخاب هدف واقع‌بین باشید اهدافی را برای خود در نظر بگیرید که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر باشد. این مورد یکی از مهم‌ترین موضوعات راز رسیدن یا نرسیدن شما به اهدافتان است. اهداف خودتان را طوری تنظیم کنید که احتمال رسیدن به آن‌ها وجود داشته باشد و ازلحاظ منطقی،رسیدن به هدف و موفقیت برای شما ممکن باشد.
دانش‌آموزی که در درس ریاضی تابه‌حال نمره‌ی بالای ۱۰ نگرفته است،بلندپروازی است هدف خود را تعیین کند در یک ماه در درس ریاضی به نمره ۱۹ برسد باید کم‌کم رشد کند اگر این دانش‌آموز هدف خود را نمره ۱۴ قرار دهد بسیار منطقی‌تر است و بعد از رسیدن به هدف ۱۴ مجدد هدف‌گذاری می‌کند برای ۱۸ و سپس ۲۰.  هدف‌های بزرگ و قدم‌ها بزرگ ذهن انسان را می‌ترسانند و احتمال موفقیت و دستیابی به اهداف کاهش میابد، انتخاب هدف باید منطقی باشد. فروشنده‌ای که ماهی ۳ میلیون تومان فروش می‌کند قرار دادن هدف ماهی ۳۰ میلیون برای قدم اول کار منطقی‌ای نیست

۴٫ واقع‌بینانه: Realistic

۴-هدف‌های دست‌یافتنی، عمده و اساسی زندگی خود را تعیین کنید. اهداف باید واقعی و قابل‌دسترس باشند. اهدافی که با توانایی و امکانات شما تناسبی ندارند، غیرقابل‌دسترسی‌اند.اهداف باید با توجه به امکانات موجودتان هم‌خوانی داشته باشد تا بتوانید موفق شوید.
اگر مشکل قلبی دارید خلبان شدن،آن‌هم خلبان جنگی شدن برای شما ممکن نیست و این هدف غیرواقعی و دور از دسترس است.

۵٫ زمان‌بندی‌شده: Time bound

هدف‌ها باید قابل زمان‌بندی باشند. اغلب مشاهده می‌شود که بسیاری از مردم در شروع سال اهدافی را برای خود برمی‌گزینند و به روی کاغذ می‌آورند،اما آن را در پوشه‌ای بایگانی کرده تا پایان سال نیز به آن مراجعه نمی‌کنند. وقتی هدفی را برمی‌گزینید، باید با استفاده از یک جدول زمان‌بندی‌شده، مدام آن را وارسی کنید و از آخرین وضعیت آن باخبر باشید. به‌این‌ترتیب، اگر پیشرفتی به‌ سوی هدف خود مشاهده کنید،احساس رضایت و خرسندی خواهید داشت و به ادامه‌ی راه ترغیب می‌شوید و هرگاه به بیراهه کشانده شوید خود را به مسیر درست هدایت خواهید کرد. هدف خود را در دفتر برنامه‌ریزی خود بنویسید و برای هر آزمون هدف‌گذاری کنید.

Posts created 35

یک دیدگاه در “روش هدف گذاری “SMART”

  1. دانشگاه استنفورد:
    ۹۷% مردم دنیا هدفی ندارند.

    جالبه وقتی گفته میشه اهدافتون رو روی کاغذ بنویسید همه می نویسن،ثروت،ارامش،خوشبختی،ازدواج و …
    ولی اینها اصلا هدف نیستن.
    اهداف باید S.MA.R.T باشند و مادی و معنوی.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

مطالب مرتبط

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

بازگشت به بالا