اصول بیست گانه کایزن:
۱- نگویید چرا این کار انجام نمي شود. فکر کنید چگونه مي توانید آن را انجام دهید.
۲- در مورد مشکل به وجود آمده نگراني به خود راه ندهید. همین الان برای رفع آن اقدام نمایید.
۳- از وضعیت موجود راضي نباشید. باور داشته باشید که همیشه راه بهتری هم وجود دارد.
۴- اگر مرتکب اشتباه شدید، بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآیید.
۵- برای تحقق هدف به دنبال کمال مطلوب نگردید. اگر ۰۷% از تحقق هدف اطمینان دارید دست بکار شوید.
۶- برای پي بردن به ریشه مشکالت ۵ بار بپرسید “چرا؟”
۷- “گمبا” محل واقعي رویداد خطاست. سعي نکنید از دفتر کار خود مشکلات محیط را حل کنید.
۸- همیشه برای حل مشکل از داده و اطلاعات کمّي و به روز استفاده کنید.
۹- برای حل مشکل بلافاصله به دنبال هزینه کردن نباشید. بلکه از خرد خود استفاده کنید. اگر عقلتان به جایي نمي رسد، آن را در همکارانتان بجویید و از خرد جمعي استفاده کنید.
۱۰- هیچ وقت جزئیات و نکات ریز مسئله را فراموش نکنید. ریشه بسیاری از مشکلات بزرگ همین نکات ریز است.
۱۱- حمایت مدیریت ارشد منحصر به قول و کلام نیست. مدیریت باید حضور مشهود و ملموس داشته باشد.
۱۲- برای حل مسائل هر جا که امکان آن وجود دارد از واگذاری اختیار به زیردستان ابا نکنید.
۱۳- هیچ وقت به دنبال مقصر نگردید. هیچ گاه عجولانه قضاوت نکنید.
۱۴- مدیریت دیداری و انتقال اطلاعات بهترین ابزار برای حل مسئله به صورت گروهي است.
۱۵- ارتباط یک طرفه دستوری از بالا به پایین مشکالت سازمان را پیچیده تر میکند. مدیریت ارشد باید با لایه های پایین تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته باشد.
۱۶- انسانها توانایي های فراواني دارند. از الگوهای چند مهارتي و غني سازی شغلي برای شکوفا شدن آنها استفاده کنید.
۱۷- تنها فعالیت هایي را انجام دهید که برای سازمان شما ارزش افزوده ایجاد مي کنند.
۱۸- فراموش نکنید که ۵S، پایه و بنیان ایجاد محصولي با کیفیت است.
۱۹- بر اساس الگوهای کار گروهي مسائل محیط کارتان را حل کنید.
۲۰- حذف مودا (اتلاف) فرآیندی پایان ناپذیر است. هیچ وقت از این کار خسته نشوید.