اصول بیست گانه کایزن

 اصول بیست گانه کایزن:

1- نگویید چرا این کار انجام نمي شود. فکر کنید چگونه مي توانید آن را انجام دهید.

2- در مورد مشکل به وجود آمده نگراني به خود راه ندهید. همین الان برای رفع آن اقدام نمایید.

3- از وضعیت موجود راضي نباشید. باور داشته باشید که همیشه راه بهتری هم وجود دارد.

4- اگر مرتکب اشتباه شدید، بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآیید.

5- برای تحقق هدف به دنبال کمال مطلوب نگردید. اگر 07% از تحقق هدف اطمینان دارید دست بکار شوید.

6- برای پي بردن به ریشه مشکالت 5 بار بپرسید “چرا؟”

7- “گمبا” محل واقعي رویداد خطاست. سعي نکنید از دفتر کار خود مشکلات محیط را حل کنید.

8- همیشه برای حل مشکل از داده و اطلاعات کمّي و به روز استفاده کنید.

9- برای حل مشکل بلافاصله به دنبال هزینه کردن نباشید. بلکه از خرد خود استفاده کنید. اگر عقلتان به جایي نمي رسد، آن را در همکارانتان بجویید و از خرد جمعي استفاده کنید.

10- هیچ وقت جزئیات و نکات ریز مسئله را فراموش نکنید. ریشه بسیاری از مشکلات بزرگ همین نکات ریز است.

11- حمایت مدیریت ارشد منحصر به قول و کلام نیست. مدیریت باید حضور مشهود و ملموس داشته باشد.

12- برای حل مسائل هر جا که امکان آن وجود دارد از واگذاری اختیار به زیردستان ابا نکنید.

13- هیچ وقت به دنبال مقصر نگردید. هیچ گاه عجولانه قضاوت نکنید.

14- مدیریت دیداری و انتقال اطلاعات بهترین ابزار برای حل مسئله به صورت گروهي است.

15- ارتباط یک طرفه دستوری از بالا به پایین مشکالت سازمان را پیچیده تر میکند. مدیریت ارشد باید با لایه های پایین تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته باشد.

16- انسانها توانایي های فراواني دارند. از الگوهای چند مهارتي و غني سازی شغلي برای شکوفا شدن آنها استفاده کنید.

17- تنها فعالیت هایي را انجام دهید که برای سازمان شما ارزش افزوده ایجاد مي کنند.

18- فراموش نکنید که 5S، پایه و بنیان ایجاد محصولي با کیفیت است.

19- بر اساس الگوهای کار گروهي مسائل محیط کارتان را حل کنید.

20- حذف مودا (اتلاف) فرآیندی پایان ناپذیر است. هیچ وقت از این کار خسته نشوید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *